I takt med att planeten blir varmare ställs företagen inför utmaningar när det gäller medarbetarnas psykiska och fysiska hälsa, platser för tjänsteleveranser med mera. I stället för att reagera på den senaste hysterin kring klimatförändringarna bör ledarna se dem som en marknadsförändring som kräver hårdföra strategier.
Till att börja med bör företagen utvärdera sin inifrån och ut-påverkan, fastställa vilka aktiviteter som är känsliga för klimatförändringar och sedan besluta om de ska minska utsläppen genom omdesign eller överföra dem genom försäkrings- eller hedgingkontrakt. Sedan kan de förnya sig för att uppnå en konkurrensfördel.
Störningar i leveranskedjan
Företag som är verksamma i regioner som är sårbara för klimatförändringar drabbas av störningar i leveranskedjan. Indirekta effekter kan vara minskad kundnöjdhet och kostnadsökningar på grund av längre väntetider för leveranser. Direkta effekter kan vara naturkatastrofer och ökad risk för klimatrelaterade avbrott i verksamheten. Till exempel har torkan i Australien lett till vattenbrist, vilket kan påverka företagens förmåga att bedriva verksamhet eller tillverka produkter.
Företagen ställs inför allt fler regleringar för att minska koldioxidutsläppen. Dessa åtgärder omfattar allt från prissättning av koldioxid till begränsningar av utsläpp och mål för förnybar energi. Detta kan öka kostnaderna för verksamheten och potentiellt minska företagens vinster.
Företagsledningar bör beakta dessa risker när de gör kapitalinvesteringar, särskilt sådana som kan ha en inverkan på miljön. Även om de kan diskutera de vetenskapliga rönen om klimatförändringarna bör de tänka på effekterna på sin verksamhet och vidta åtgärder för att minimera påverkan. Detta tillvägagångssätt kan också hjälpa dem att undvika risken för strandade tillgångar eller förlorade intäkter på grund av bristande åtgärder mot klimatförändringarna.
Ökad reglering
Många företag har införlivat klimatförändringarna i sina affärsstrategier genom att minska utsläppen av växthusgaser och använda förnybar energi. Dessa ansträngningar kan gynna ett företag genom att sänka kostnaderna och attrahera konsumenter och investerare som prioriterar hållbarhet.
Regeringarna inför dock i allt större utsträckning politiska åtgärder som begränsar eller reglerar koldioxidutsläppen. Detta inkluderar koldioxidskatter, subventioner, tak och regleringar. Dessa åtgärder kan minska företagens konkurrenskraft och leda till att de måste ompröva sina produktionsplatser, vilket är särskilt viktigt för branscher som tillverkar stora volymer av koldioxidintensiva produkter.
Finanschefer noterar att företag vanligtvis förlitar sig på kostnadsbesparande åtgärder när de tar itu med klimatförändringar, till exempel att installera energieffektiv utrustning eller byta till förnybara energikällor. Dessa metoder kan vara effektiva, men de riskerar också att hämma det långsiktiga värdeskapandet, eftersom effekterna av dessa åtgärder inte kommer att synas förrän flera år efter den ursprungliga investeringen. Riskerna med dessa åtgärder förvärras av intressegrupper som tjänar på att demonisera statlig reglering och arbetar för att underblåsa anti-statliga stämningar.
Förändrade konsumentpreferenser
De allt starkare vetenskapliga bevisen för förändrade vädermönster, det ökande antalet extrema klimathändelser och allmänhetens växande oro har fått regeringar runt om i världen att anta eller tillkännage åtgärder för att begränsa klimatförändringarna. Dessa åtgärder medför kostnader för företagen genom koldioxidskatter, subventioner, förbud och tak som begränsar eller minskar utsläppen av växthusgaser.
Företagen kan hantera dessa frågor genom att fokusera på sina egna hållbarhetsmål och dra nytta av möjligheter till innovation. De kan minska sitt beroende av prisvolatila fossila bränslen och öka leveranskedjans motståndskraft genom att använda förnybar energi eller utveckla produkter som är mindre koldioxidintensiva.
De som tar vara på dessa tillväxtmöjligheter kan skapa en konkurrensfördel och förbättra sin lönsamhet genom att framtidssäkra sin verksamhet och sina beslut om kapitalinvesteringar. På så sätt undviker man att göra investeringar som kommer att försvinna på grund av lagstadgade eller fysiska klimatförändringar, vilket skapar ett behov av omfattande efteranpassningar vid ett senare tillfälle.
Långsiktig påverkan
När det gäller klimatförändringar har många företag för korta tidshorisonter för riskbedömning och strategi. Detta kan leda till att stora möjligheter missas och att företaget utsätts för betydande risker, t.ex. naturkatastrofer, störningar i leveranskedjan och förlorat anseende.
Dessutom kan de externa effekterna av klimatförändringarna vara komplexa och mångfacetterade. Till exempel kan fastighetsförsäkringsbolagens koldioxidexponering öka till följd av översvämningar i kustområden, medan energikostnaden för att hålla glass kall i butikerna kan påverkas av nya utsläppsbestämmelser.
Lyckligtvis börjar vissa investerare och andra intressenter inse klimatförändringarnas potentiella långsiktiga affärseffekter, och vidtar åtgärder som en följd av detta. Vissa uppmuntrar företag att investera i förnybara energikällor, minska sitt beroende av knappa råvaror och skydda produktionsanläggningar från extrema väderförhållanden. Andra efterlyser kraftfulla politiska åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser och sätter press på företag som är verksamma inom fossila bränslen eller utsläppsintensiva sektorer.