Med rätt medvetenhet och ett nytt förhållningssätt kan en åldrande befolkning vara en välsignelse för företagen. Förutom sin köpkraft har äldre vuxna värdefull institutionell kunskap, visdom och perspektiv att erbjuda.
Personer över 50 år står för hälften av konsumtionsutgifterna och kontrollerar 80 procent av hushållens förmögenhet. Dessa trender skapar det som vissa kallar ”livslängdsekonomin”.
Ökad produktivitet
Även om många människor oroar sig för att en åldrande befolkning kommer att leda till lägre produktivitet, är det troligt att så inte blir fallet. Faktum är att människor arbetar längre upp i åldrarna och att det finns en ökande tillgång till anti-aging-teknik (från minnesförbättrande piller till högteknologiska ledproteser) som kan hålla arbetstagarna friska under längre arbetsperioder.
Den faktiska ekonomiska produktiviteten är dock mer komplex än det enkla utförandet av arbetsuppgifter och kräver att ett antal andra faktorer beaktas. Dessa inkluderar arbetsförmåga, hälsotillstånd, omsättning på arbetsplatser och så vidare.
Det är viktigt att komma ihåg att en minskning av arbetskraften innebär att färre arbetstagare betalar skatt för att bekosta tjänster som Medicare och Social Security. Detta kan öka dessa kostnader och därmed bromsa BNP-tillväxten. Den goda nyheten är att äldre vuxna är en växande konsumentmarknad med betydande köpkraft och därför är en affärsmöjlighet värd att satsa på. Det är därför så många företag introducerar åldersvänliga produkter och tjänster som hjälper äldre arbetstagare att stanna kvar i arbetslivet.
Ökade utgifter
I många länder skapar den åldrande befolkningen redan utmaningar. Den demografiska förändringen kan leda till en minskning av arbetskraften, högre sjukvårdskostnader och ohållbara pensionsåtaganden. Denna kombination av utgiftsåtaganden och lägre skatteintäkter kan urholka den höga levnadsstandard som många länder åtnjuter.
En lösning på detta problem kan vara att uppmuntra fler äldre vuxna att arbeta och ge ekonomiskt stöd till sig själva. Men detta kommer att kräva en förändring i mentalitet och affärspraxis, samt ökad flexibilitet i arbetsvillkoren.
Det är också möjligt att en större andel av de äldre kommer att delta i ”silverekonomin”. Denna grupp har mycket att spendera och deras konsumtionsvanor skiljer sig från yngre befolkningars. Med dessa skillnader i åtanke bör företagen redan nu börja förbereda sig för att utnyttja denna marknad. 50-plussarna är redan en stark ekonomisk kraft som drar upp gränserna mellan generationerna, förändrar arbetskraften och främjar teknik och innovation.
Ökade kostnader för hälso- och sjukvård
Med ökad livslängd och sjunkande födelsetal ställs vårdinrättningar allt oftare inför utmaningen att tillgodose behoven hos en åldrande befolkning. Denna förändring är en viktig källa till press på budgetar och utgifter, särskilt eftersom många äldre lider av kroniska tillstånd som kräver långtidsvård.
Babyboomers utgör också en belastning på budgetarna på grund av deras högre kostnader för boende, transport, mat och underhållning. Många länder inför program som omvända bolån, alternativ för självständigt boende och skattelättnader för att hjälpa dessa personer att betala för sina utgifter.
Dessa trender kan leda till en ekonomisk kris, särskilt i avancerade ekonomier med mindre arbetskraft för att försörja en växande äldre befolkning. Företagen kan dock vidta åtgärder för att förbereda sig för den åldrande arbetskraften genom att tillhandahålla ergo-vänliga arbetsstationer och verktyg, minska buller, halka och andra säkerhetsrisker, erbjuda flexibla arbetstider och genomföra friskvårdsprogram med incitament för fysisk aktivitet, stresshantering och kost.
Ökad socialisering
Studier visar att social samvaro är bra för många aspekter av äldres hälsa. Det ökar livsglädjen, minskar stressen, förbättrar den fysiska konditionen, stärker självkänslan och minskar ensamheten.
Till skillnad från yngre människor som har många olika jobb och kanske flyttar runt i landet eller världen, har äldre vuxna ofta ett jobb som de går i pension från. Om de inte kan tillfredsställa sitt behov av social samvaro, eller inte har några vänner, kan de bli uttråkade och missnöjda med livet.
Ett bra sätt att motverka detta är genom gruppaktiviteter för äldre. En studie visade att dessa aktiviteter är viktiga för att främja förekomsten, deltagandet och kontinuiteten av sociala interaktioner bland den äldre befolkningen. Det är mer sannolikt att äldre grupper föredrar byggnader som har ett högt landskapsindex för dessa aktiviteter. I studien observerades äldre grupper i 10 parker under sex olika dagliga tidsperioder för att samla in observationsdata. En enkätundersökning genomfördes också på varje plats.